29.11.22
20.9.22
7.9.22
I transit VI
Tung træthed, en
regnvejrsmorgen og det sidste af august. Sommeren føltes uendelig, og så var
den forbi. Lyset i forandring, måske også mig, drømte om rækkehuskvarterer i
Oxford og at bevæge mig gennem Headington Hill Park en tåget septembermorgen endnu
en gang. Tænkte på sidste efterår i min søsters have, mild vind mod mine
kinder, nyslået græs mellem mine fingre og det sidste lune af solen. Nogle mennesker har et smil, man kan mærke i
hele kroppen, havde ikke lyst til at gå hjem, bare at se det igen. Hvis jeg var
et normalt menneske, der kunne spise foran andre, bevæge sig foran andre, kunne
jeg tilbyde ham noget, morgenmad og morgensol, hvis ikke jeg var så nervøs,
evigt rystende hænder. Følte mig alligevel ikke lige så tung som sidste september,
i hvert fald ikke endnu, tænkte på hvordan vi alle spejler hinanden, smilede til
fremmede, håbede at blive nogen, man har lyst til at efterligne, at være lys.
22.8.22
Lille Næstved
Gennem skoven et sted, hove mod knækkede grene, selvom der
kun er stammerne tilbage af de træer, der har stået der hele din barndom, kan
du ikke se hestene, kun høre deres ekko gennem det mørke tætte. Siden bruddet
har du ikke været mere i Næstved end et par timer ad gangen, du ser jer hele tiden.
Han ville køre til fiskehandleren på Enø, købe rejer og tilberede dem til din
mor, som ikke kunne lide skaldyr, men godt kunne lide ham. Sommeren efter du
ser ham sidste gang, stopper du med at ryge og begynder at løbe igen. Du sidder
med dig selv i haven, lader minderne bevæge sig forbi dig, gennem dig, og du
løber nær jeres gamle folkeskole og konstaterer, at nogle steder eksisterer
udenfor tid, at det er ligegyldigt, at fodboldbanen ser lidt grønnere ud nu, at
vinduerne i kemilokalet ikke er halvt så støvede, som du husker dem, et ekko er
her stadig, i gården, og basketballnettet er stadig revet itu, cykelskurene
står nøjagtig, som de altid har gjort, nedslidte, kun rester af mørkegrøn
maling. Hvor mange første forelskelser rummer denne faldefærdige folkeskole,
hvor mange drenge har gemt sig i kælderen ved siden af pedellens kontor, hvor
mange piger har stået her på den anden side af hegnet til Susåen og drømt sig
både ældre og yngre, måske mest bare væk, og hvad blev der af gymnasieeleverne,
der altid stod bag parkeringspladsen og røg hash, og hvad blev der af jer?
13.7.22
Portugal
Må det blæse en halv pelikan i den rette retning, skriver
han så, og du tænker, at vinden har blæst dig uendeligt mange steder hen,
hotelværelset i Malaga og kollegier på Amager, en seng på Vesterbro og en anden
i Trekroner, men aldrig har den blæst dig tilbage til ham, hverken den seneste eller
den sidste, men altid den første. Efter alle de år og al den afstand, kan du
endelig tænke på den vinternat på lufthavnshotellet i Aalborg, den morgen på
balkonen midt i Middelhavet, eller den regnvejrsdag i baggården i Valby, hvor
det sluttede. At vide, at han jo bare var en dreng, og du var bare en pige, og
I elskede hinanden i et så lille øjeblik, at du ikke kunne tage det med dig ud
af ungdommen, men som måske resten af dit liv, alligevel vil føles som et
fragment af altid. Midt i det forældede, snart falmede, vil du håbe at huske
den pige, han dansede med i baggården i Haslev, at ligge fladt på stenene
udenfor lejligheden på Østerbro og håbe, at han rækker ud og holder din hånd
igen.
6.6.22
22.5.22
Du går en tur i støvregnen og stormen, føler dig ubegrundet
ængsteligt, men måske mest nostalgisk, tung af erindringer i et
rækkehuskvarter, samtidig lidt lykkelig, ad stisystemer, små åbninger mellem
det lysende grønne, at mærke foråret. De historier, vi fortæller os selv, sagde
terapeuten. At det skulle være rigtigt, at det skulle være ham, fordi det
besluttede du uden at anerkende, at du måske en dag ville vokse fra den
fjortenårige pige, der første gang forelskede sig i ham. Han har et nyt liv,
men hans fravær optager dig med samme ihærdighed, længslen efter hvem I var,
måske mest hvem du var med ham. Når du drømmer om ham, er det altid
begyndelsen, han er yngre, hans lysende øjne på båden og i skoleuniformen, den
første tirsdag i august, digtsamlingen der udvekslede hænder, din
fødselsdagsgave, han turde ikke overrække den selv. Jeres hemmelighed, blikke
på tværs af gange og gymnastiksale, du farer vild i tidlige erindringer, den
måde han udtalte ord men, men også den sidste gang han sagde dit navn. Lad være
med at kigge sådan på mig, Clara, vil du ikke nok bare lade mig gå. Og det
gjorde du. Hørte døren lukke den eftermiddag i juli. Ingen smækken, ingen vrede.
Stadig tung af søvn og sommersolen på terrassen. Og du gik ikke efter ham denne
gang. Og han kom ikke tilbage. Og ingen skrev, man hans telefonnummer er stadig
det eneste, du kan uden at tøve. En eller anden sagde, sagde han jo også. I vil
være lidt ældre, måske efter skilsmisser, med børn og karrierer, og de valg I
tog, og dem I efterlod, og vil det altid føles, som det gjorde dengang,
selvfølgelig vil det det.
7.4.22
12.12.21
Split
Kan huske, at jeg tænkte på, hvor unge vi så ud
på det fotografi. Hvor nostalgisk det gjorde mig, et så tydeligt vidnesbyrd om
de løfter, vi virkelig forsøgte at holde, vores forliste forhold, men måske
endnu mere bruddet med den pige, jeg var den eftermiddag. Dine blomstrede
badebukser, mig trukket sammen omkring dig i et hjørne af båden, jeg var
rædselsslagen for min egen krop. Det er det eneste fotografi, der stadig giver mig lyst til at græde, det grynede og højsommersolen, havet og dine øjne, alt det
blå, vi kommer aldrig til at være de mennesker igen. Du fremkaldte
fotografierne lidt efter rejsen, vi sad i vores stue og gennemgik dem sammen,
jeg komplimenterede og udpegede, for jeg elskede at se verden gennem dine øjne.
Hvilke detaljer, du bemærkede, hvilken virkelighed du udvalgte, og senere, at
opdage at fotografierne fra den dag mest var af mig. Min stribede
bikini og kun indbildt tykke lår, solen i mit afblegede hår, det gyldne blide
mod vandoverfladen. Tænk at jeg ikke forstod det dengang, alle de gange du
hvilede din hånd på min lænd i overfyldte selskabslokaler og over
fodgængerfelter, at finde dine øjne i menneskemængden, da først du lærte
hvordan, sad det i dig, krævede det at elske mig al din tålmodighed? Et postkort fra dig: jeg vil blive ved med at grine med dig af alt det, de voksne gør, som vi ikke forstår. Så længe så sørgmodig over, vi ikke skulle blive voksne sammen, men det blev vi jo alligevel, til trods for og på grund af, tænk at
jeg brugte så meget tid på at bede om mere, uendeligt mere, dig
og dine hænder, måske stirrede jeg mig blind på dine milde ansigtstræk og
efterspørgende øjne. Tænk at jeg ikke så, hvor meget du så mig. Hvor jeg håber en
dag at blive elsket sådan igen, men måske mere end det: at du en dag føler dig
så set, selv hvis af en anden, at den blotte tilstedeværelse af det blik slukker den konstante summen, vi så ofte talte om. Du gjorde verden stille.
Krystalgade I
Midt december, mild latter efter midnat,
tænkte på tid og lidt på dig. Hun sagde, hun så dig på en café nær Nørreport,
at du så anderledes ud, jeg tænkte helt instinktivt ældre, for hvordan skal jeg
ellers beskrive, at de sidste par måneder blot er løbet fra os, at tiden ikke
standser på de steder, vi forlader, for de mennesker, vi decentraliserer? Tænkte
på hvordan minderne driver fra mig, måske også fra dig, hvad vi sagde, og hvad
vi gjorde, hvor lidt det betyder nu, men også hvordan jeg stadig bærer dig et
sted under min hud, den eftermiddag i bilen ved havet, vi var virkelig
virkelige, og du fik jo ret, det blev bedre, jeg er ved at forstå det nu, at
det ikke behøver at gøre så ondt, at det bare er livet, at jeg fortjener at blive
rask. Panikkede i et overfyldt selskabslokale, formildende ordvalg og toneleje pludselig, følte mig
gennemskuet og transparent, talte mine fingre og vinduerne, vendte tilbage til mig selv. Følte mig fuld af skam og alligevel
ikke, af og til kan jeg ikke kontrollere det, af og til opdager jeg det for
sent, men det går, og det går over, altid, jeg er ikke, hvor jeg ønskede at
være, men jeg er på vej.
2.11.21
Drømte om Japan og måske også lidt om dig. Nærstuderede fotografier fra Sarandë, fra Palermo, øvede mig i accept. Erkendte at jeg nok stadig ikke har lært at give slip, at jeg stadig forsøger at løsne grebet, at jeg må tilgive mig selv. Lavede nye interne jokes med nye mennesker, havde ikke lyst, følte en mærkelig kombination af skam og længsel, ønskede at livet var som for fem år siden, og huskede at jeg kontrollerer måden, hvorpå jeg reagerer på verden. At kunne forlade situationer, der føles utrygge. Relationer, der får mig til at græde. At jeg ikke længere behøver at føle det, der tager vejret fra mig, at jeg kan forlade det, der gør ondt. Man kan ikke få det tabte tilbage, men hvor ofte drømmer jeg ikke om lige netop det.
29.10.21
28.10.21
3.10.21
12.9.21
Trætheden gør alting tåget og uvirkeligt. Du siger, du også er træt, det er bare efteråret. Jeg trækker mig længere væk fra dig med håbet om at komme nærmere mig selv, men i virkeligheden viser det sig at være omvendt. Jo tættere, jeg er på dig, jo tættere er jeg på mig selv.
Helt oppe forenden af vejen, ligger den lysegrå bygning på hjørnet. Hvor Vesterbro begynder, siger du, og Sydhavn slutter. Eller Carlsberg. Jeg kan ikke huske det, men jeg bemærkede tidligt i relationen, at du elsker at vise mig byen, så jeg udpeger og spørger: hvad er det, hvor er vi, er det her Østerbro?
Nogle gange når du aer mig over mit hår eller holder mine kolde fødder på sofaen, føler jeg mig så lille. Men ikke lille nok til at være pigen på stranden i Jurmala, ikke lille nok til at kunne forelske mig i lavvande og vejrmøller eller at rulleskøjte igennem et lettisk supermarked lidt før midnat. Min episodiske hukommelse. Jeg læser på wikipedia, at nogle minder kan lagres hele livet i langtidshukommelsen, og det gør mig ked af det at vide, at jeg skal bære på den længsel hele livet uden at du kan mærke den, forstå hvorfra den kommer. Jeg kommer aldrig til at kunne vise dig de dele af min barndom, jeg stadig savner. Jeg kan ikke skrive dig ind i en virkelighed, der ikke tilhører dig.
Jeg bliver ved med at bide hul i den samme revne i min underlæbe. Jeg ved ikke hvorfor, jeg gør det. Hver gang det holder op med at bløde, gør jeg det igen.
Skal vi vinke? spørger du og peger på mit gamle lejlighedskompleks gennem togruden. Jeg elsker dig i det øjeblik, hvor dine fingre folder sig ud fra knytnæven, hvor du vinker til et hjem, der ikke længere er mit.
Min forelæser siger, at fortolkning er en udeladelsesproces. Vi analyserer altid ud fra en forudindtaget holdning. Vi ønsker, at noget skal se ud på en bestemt måde, så vi vælger kun de dele, der passer ind i den analyse, der giver os de svar, vi ønsker. Jeg spørger dig, om du har haft en god dag. Fin, svarer du. Du spørger ikke mig. Sidste forår skældte du mig ud, fordi jeg ikke fortalte dig om mine dage i detaljer. Jeg kan huske hver sætning, du har fortalt mig. Jeg kan huske hver løgn, du har fortalt mig. Huske, huske, huske. Jeg manipulerer. Jeg bruger dine egne ord imod dig, jeg siger: du sagde, da noget andet for en måned siden.
Jeg skrev det her i en note på min telefon sidste november: i stedet lægger jeg min hånd mod hans brystkasse, siger, dit hjerte, man kan høre hans tydeligere, som om væggene omkring er tyndere end mine. Det troede jeg virkelig, de var, sidste efterår.
Nogen kommer hjem fra byen, andre tager ind mod byen. Det kunne være morgen i en hvilken som helst by, men det er København, og her bor vi så. Jeg vasker cigaretrøg af mine hænder i det svage lys fra vores badeværelseslampe. Eller vi render ind i hinanden ved et tilfælde på Dybbølsbro station, dig på vej tilbage til lejligheden, mig på vej på universitetet. Du siger, det lyder som navnet på en børnebog: os to på Sommerstedgade.
Jeg kan ikke vurdere, om vi bevæger os tættere på eller længere fra de mennesker, vi var før hinanden. Du har boet i nærheden, kun et stop herfra. Nogle gange forestiller jeg mig det liv, du havde der, at du løb ad de stier ved kirkegården, cyklede ad den vej for at komme ind til byen. Jeg udpeger dem for mig selv, opfinder egne historier om dengang, du boede her og havde en kæreste, der ikke var mig. Jeg vil have, det skal gøre ondt.
Du cykler på Fisketorvet og køber en croissant til morgenmad. Du spørger ikke, om jeg vil have en. Jeg tør ikke spørge, om du vil tage en med.
Du har foræret mig en verden i detaljer. Både den første gang vi kendte hinanden og nu. Men så glemmer jeg helt at trække mig tilbage, at se det større perspektiv. Det er jo også bare en række små perspektiver, siger du. Når vi har sex, zoomer mine pupiller helt ind på fregnerne på dine skuldre. Eller: jeg kan se hver fingers bevægelse. Eller: hvert lille, lyse hår på din underarm. Nogle gange er detaljerne så overvældende, at jeg ville ønske, jeg kunne træde ud af min egen krop. Nogle gange fylder det her forhold så meget i min bevidsthed, at der ikke er plads til andet, ikke engang mig selv.
Det kommer så pludseligt: du bliver sur over, at det altid tager mig minimum tyve minutter at ligge mig til rette. Det er noget med dynen i forhold til mine trusser, mine arme gør ondt hvis jeg sover på den side, mit hår er i min mund. Træt af al min overtænkning, min ængstelighed, mine vaner, mine spørgsmål: synes du, her lugter af røg? Jeg kan ikke huske, om jeg slukkede cigaretten? Hvad hvis de varme vandrør sætter ild til vores gardiner? Hvad hvis du dør i dag, fordi du glemte din cykelhjelm?
Pludselig er halvdelen af gangene, jeg fortæller dig, at jeg elsker dig, reduceret til en søgen efter bekræftelse, afventende: sig, du også stadig elsker mig. Så jeg kan aflæse, hvorvidt du lyver.
23.8.21
Enø
Efterårslys, varmt
og gyldent over Ørestad, en eftermiddag ligesom denne, i shelteret i dine
forældres have. Har gentaget for mig selv hele sommeren: jeg fortryder ikke
vores liv. En eller anden dag vil jeg stå et sted, og jeg vil genkende dit
ansigt på en bar eller i en butiksrude, og tiden vil gå i stå lige der. Indtil
da prøver jeg nye ting. Tager tequilashots alene på baren, tager på dates. Lærer
at tale med fremmede, at bevæge mine hænder, mine ben, ikke ryste, når de
kigger på mig. Forsøger at holde op med at strukturere mit liv omkring ubevidste
mønstre i vores forliste forhold: vi var femten, og du kyssede mig på en strand
på Fyn. Syv år senere kyssede du mig igen, en fornyet første gang, på stranden
på Enø. Kan kysse andre mænd på andre strande, uden det fordærver vores minder.
Spiser alene i cafeteriet, tager i skøjtehallen, prøver at være modig. Forsøger
at have tiltro til, at universet vil, at gode ting sker for mig, eller i det
mindste, at universet er ligeglad med mig. Det er bare lys, bare livet, alting
bevæger sig. Jeg prøver at lære at bevæge mig igen.
8.8.21
Du ligner din oldemor, sagde han og pegede på billedet, lænede sit ansigt helt tæt på mit, nærstuderede mine ansigtstræk. Og: det har været et lykkeligt liv. Og: pas godt på dig selv. Ugen inden han døde, kom han til mig i en drøm. Han var morfar, men for ti år siden, og jeg vågnede og ringede til min mor og spurgte, hvor han var. Der er ikke længere noget efterår nu, ingen metaforer om alderdommen, blot døden og al den kærlighed, jeg nu må forankre i mindet. I lejligheden på alderdomshjemmet hænger bryllupsbilledet, og jeg bliver nødt til at se bort, fastlåse mine egne ansigtstræk, jeg nærstuderer rækker af træer, al det tætte, grønne, fjernsynet, alt andet end det fotografi. De siger, man ikke ved det, men en del af mig vidste det, da jeg stod i deres have, da jeg sad i deres lædersofa, da jeg rejste mig og sagde, han også måtte passe på sig selv. Det var også et godt liv, siger mormor, og jeg svarer ja, et godt, langt liv, og jeg må ikke bevæge mit hoved, jeg kan ikke kigge på hende, kun se skyerne trække sig sammen over træerne, håbe på lysning i horisonten. Og mormor fortæller igen historien om, hvordan de mødtes. Han havde altid en cigarkasse i bilen og den aften, kørte de til København og dansede morgensolen frem. Han elskede rosa aurora, importerede fliser fra Italien, bød altid på Fernet Branca, og selv når han ikke kunne huske morgenerne, selv da han forvekslede lægen med far, kunne han altid huske, at han elskede mormor. Han var den første mand, der holdt mig, og jeg kan ikke huske det, selvfølgelig kan jeg ikke huske det, men jeg må bære det med mig.
24.7.21
Ørestads Boulevard
Skyerne trækker sig sammen over Ørestad, længst vest på
Amager er der stadig klart, kanaler af blåt, og pludselig minder alting lidt om
sidste år. Som om jeg har levet dette scenarie så mange gange, men aldrig helt
til fulde, som at bevæge sig i et minde. Jeg har gået her i regnvejr, gennem overbegroede
stisystemer, jeg har knyttet mine næver, jeg har lyttet til denne sang. Jeg har
tænkt på dig sådan og som nu, dig langs klippesider og i flyvemaskiner, i passagersæder
og vores lejlighed. Jeg har tænkt på dig ved havet og på rastepladser, vi har
kørt ad omveje og været på afveje, jeg har holdt din hånd i kirker og gyder, og af og til bliver jeg så ensom, at jeg ikke helt kan
trække vejret, men du er et sted i denne by, på den anden side af broen hvor
gaderne bliver tætte og befolkede, og du elskede mig. Det er historien, og
der er ikke flere ord om den kærlighed, jeg bærer, intet videre eller efter,
blot dette tomrum, hvor der kun er mig. Og det hele går, måske bliver det værre
eller bedre, det er ikke til at vurdere endnu, men det fortsætter, fortsætter,
denne mærkelige transit, dette limbo, hvor jeg elsker dig i stilhed og med
fravær. Vi eksisterede. I samme solsystem. Samme tidsalder. Og vi fandt
hinanden i et øjeblik og adskillige gange igen.
23.6.21
I stå IV
Der er øjeblikke
af lys.
Jeg stod omsluttet
af de japanske kirsebærtræer den forårsaften, alting lyserødt omkring og over
mig, og det føltes uendeligt, og jeg kan huske, at jeg følte mig lykkelig over
at være der, alene, midt i evigheden. Jeg gik langs kanalerne hjem, gyldent
over byparken, soloplyste fluer sværmede langs vandkanten, og jeg tog et
billede og håbede, at jeg ville kunne bære øjeblikket med mig til tågede dage
som disse.
Men lys er
flygtigt og fra venteværelsets støvede glasvinduer, kan jeg se Amager strække
sig, blive til Kastrup, et eller andet sted derude også lufthavnen, men jeg kan
ikke udpege den, herfra hvor jeg står. Jeg kan ikke huske, at jeg stod ud af
sengen, at jeg bandt mine snørebånd, at jeg bevægede mig herhen, om jeg gik
over parken eller langs kanalerne.
Af og til når
jeg sidder helt stille, når jeg ikke taler i lang tid, bliver jeg i tvivl om,
hvorvidt jeg findes. Jeg stirrer på mine hænder, på mit spejlbillede, jeg rører
objekter i lejligheden, jeg mærker materialer, jeg sorterer bøger, men mine
hænder føles ikke som mine hænder, og min krop føles som om, den er ved at
forsvinde. Som om jeg er begyndt at gå i opløsning, kun må vente på det
uundgåelige, til sidst vil der ikke være mere af mig tilbage. Jeg er virkelig. Selvfølgelig
er jeg virkelig.
2.6.21
Sicilien
Mest
af alt bare skammen, altid skammen.
Træerne
langs motorvejene er sprunget ud igen. Forårsregnen gør alting sløret og kaotisk,
mennesker med paraplyer kan ikke se, jeg må være den, der navigerer i den
duggede mængde. Jeg drømmer om at lære at sove igen. Nogle dage er det alt, jeg
kan tænke på. Lægen siger, at det ikke giver mening, at der intet grundlag er
for søvnløsheden, al den mistillid. Akupunktøren siger, hun kan mærke det i min
hud, mine nerver, der er noget i vejen med min livsenergi. Psykologen siger, at
det må være ubærligt at bære så meget, så længe, så alene, jeg må være udmattet.
Jeg
er urolig og nervøs, overrasket hver gang nogen siger mit navn, på kontoret
ryster mine hænder så meget, at jeg ikke kan skrive mailen. Når man ikke sover,
reduceres man til en skygge. Mine øjne er røde i spejlet, hævede, jeg har lyst
til at græde, hver gang nogen trækker vejret i nærheden af mig. Alting føles så
virkeligt, så meget nu og lige her, samtidig så uforståeligt langt væk. En
kvinde kigger mig direkte i øjnene på Ørestad station. Det her er ikke
virkeligt, fortæller jeg mig selv. Den oplevelse, jeg har af verden, er ikke
virkelig. Jeg er ikke gennemsigtig, hun tænker ikke på mig, hun undrer sig ikke
over mine reaktioner, jeg er bare en fremmed på en station.
Jeg tænker på Etna, hvordan guiden pegede på hullet, der, sagde han, midt i al støvet, al det grå, der var nærmest intet at se, og det virkede absurd, at noget så småt kunne forvolde så meget kaos. I en eller anden virkelig lever jeg stadig i 2017 og falder i søvn langs sicilianske landeveje. I de første timer af morgensolen over Ørestad, er det de minder, jeg ligger vågen og tænker på. Rebecca på den albanske terrasse, støvede bjerge i horisonten. Fransiskas 160 kilometer på fremmede motorveje. Hvor meget jeg ville ofre for at være på stranden i Marsala igen, for kortspil i Palermo, for køresyge i Sarandë. For at være så ung, mest med dem. At være så tryg at kunne falde ind og ud ad søvnen på bagsæder i fremmede byer.